Kupujete ojeté auto? Jak na to…

Ojeté auto

Základem je mít jasně stanovený rozpočet

Záleží samozřejmě na tom kterém konkrétním kusu, ale pokud nekupujete ojeté auto, které má na tachometru 3000 km a jde o „předváděčku,“ která se ani neohřála v testovací flotile a poprodejní servis není nutný a ani druhotné náklady nebude nijak vysoké, měl by vás servis zajímat. Ovšem u vozů starších, řekněme pět let a více platí, že pokud je auto v pořádku v rámci předkupní kontroly, stejně tak při následném servisu a opravách zjištěných vad nebo „bolístek“ a neduhů, zaplatíte zhruba 30% ceny navíc. To tedy znamená, že pokud máte v hledáčku ojeté auto za bratru 200.000 Kč, rozpočet by měl alespoň 250.000 Kč.

Nejde jen o servis, ale ihned budete platit také s převodem související poplatky a také povinné ručení, popřípadě pojištění. I když na místě při prověrce auta zkontrolujete pneumatiky, tak je (my to doporučujeme u starších sad) vhodné je vyměnit. Jde o to, že pokud podle označení na pneumatikách zjistíte, že jde o obutí staré dva, tři roky, mělo by být vše v pořádku. Brzdová kapalina, olej, technické kapaliny obecně. Do převodovky nevidíte a i když mohou být v autě štítky, olej už se možná v útrobách aut změnil viskozitou v med a barvou v dehet. Lze spoléhat na zápisy v servisní knížce, ale přesto – pokud vyměníte náplně, chybu neuděláte. Klínový řemen, rozvody, kladky… Je toho opravdu hodně, co je třeba prověřit, vyměnit, opravit – anebo alespoň zkontrolovat a ošetřit, znovu opakujeme, že záleží na stáří auta, nechceme zbytečně utrácet vaše peníze a čas tím, že vás budeme nutit ke zbytečné výměně dílů na autě, které je mladší než konzerva co máte ve spíži, ale s vyšším věkem jsou ty které servisní úkony žádoucí a nevyhnutelné.

První servis ojetiny – co je třeba udělat

Motorista pořizující nový vůz má mnohem lehčí situaci než kupec ojetého automobilu. Výrobcem předepsané prohlídky a servisní intervaly hovoří jasně, navíc jde o vozidlo neopotřebené. Avšak ten, kdo pořizuje ojetinu, která již není v záruce, se musí o opravy vozidla postarat sám. První servisní prohlídka, spojená s kontrolou zakoupeného automobilu, by měla přijít co nejdříve. Tedy nejlépe ihned po zakoupení vozu. Stále se najde mnoho řidičů, kteří tyto rady ignorují. Automobil nekontrolují, někdy dokonce ani nevymění olej, u něhož nemohou znát stáří ani kilometrový proběh. Přitom nemusí docházet k viditelnému poškození vozu, problém se může projevit až časem nadměrným opotřebením určitých částí. To se přirozeně negativně podepíše na životnosti automobilu a jeho hodnotě při případném pozdějším prodeji. Špatný nápad nepředstavuje ani návštěva servisu vybaveného diagnostikou pro automobily dané značky. Na počítači lze načíst paměť závad a nový majitel tak získá přehled, co je třeba řešit. Před zimním obdobím je dobré prověřit nemrznoucí kapaliny. Chladící směs v motoru jde snadno změřit. Stejně tak lze prověřit autobaterii. Často bývá opomíjený palivový, ale i vzduchový filtr. Přitom jejich zanesení má vliv na funkci motoru. Mnoho motoristů si stěžuje, že se jim mlží čelní sklo – ve většině případů přitom stačí vyměnit zanesený kabinový (pylový) filtr. První servis je také příležitostí pro opravu různých nedostatků zjištěných při pořizování ojetiny. Nejčastěji jde o výměny silentbloků zavěšení náprav či uložení a táhel stabilizátoru. Někdy je třeba řešit různé drobné úniky oleje, zejména okolo víka ventilů nebo olejové vany motoru. Časté jsou i vytlučené čepy přední nápravy nebo opotřebené tlumiče pérování a ložiska kol.

U vozů z ciziny si dejte pozor na přetočený tachometr

Zánovní vozy mívají přetočený tachometr. Zařízení, která to umožňují, lze dnes na internetu pořídit už za několik desítek eur. Každé třetí ojeté auto v Německu má přetočený tachometr. Vyplývá to alespoň z odhadu, který nedávno zveřejnil Automobilový klub Německa (AvD). Téměř polovina tuzemských zákazníků se loni po koupi ojetého vozu potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Tři čtvrtiny reklamací skončily z pohledu zákazníka neúspěšně. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily. Nejčastějšími závadami autobazarových vozů v současnosti jsou chyby v elektronice vozidla (15 procent), v motoru (13 procent) a na podvozku (šest procent). Přibližně devět procent zákazníků následně zjistilo, že auto bylo v minulosti havarované. Náklady na opravu koupených vozidel z druhé ruky se nejvíce pohybují od 20 000 do 50 000 Kč.

Nesmíte se pro koupi nadchnout dřív, než uděláte tři základní kroky

  1. Důkladně prostudovat doklady k automobilu.
  2. Prohlídku auta i zespodu a důslednou předváděcí jízdu, a to nikoliv formální, ale takovou, při které se i v zimě dostanou na provozní teplotu kapaliny.
  3. Nechat si kupní smlouvu poslat předem, aby ji člověk nepodepisoval ve stavu okouzlení novým automobilem.

 

Doporučená videa:

Ohodnoťte to počtem bodů (nejlepší=5)

Související články

Vložit komentář